7 فایده باورنکردنی استفاده از جکوزی

جکوزی کرج

بعد از یک روز سخت و طولانی، جکوزی گرم (به انگلیسی: Hot tub) ممکن است تنها راهی باشد که برای رها شدن به آن نیاز دارید. جدای از کمک به شما در آرامش، مزایای دیگری نیز دارد. با ما همراه باشید تا با فواید جکوزی و نکات استفاده از آن آشنا شوید.

مزایای استفاده از جکوزی برای سلامتی چیست؟

فواید استفاده از جکوزی در افراد متفاوت است و به سلامت کلی شخص و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. این فواید عبارتند از:

  1. کاهش استرس

یکی از بارز ترین مزایای جکوزی، پتانسیل کمک به کاهش تنش ها و خستگی هایی است که در طول روز به وجود می آیند. اثر تسکین دهنده آب گرم و عمل ماساژ به کاهش استرس فیزیکی، عاطفی و روانی کمک می کند.

  1. آرامش عضلانی

آب گرم و ماساژ جت های جکوزی، راهی موثر برای کمک به آرامش، تسکین عضلات سفت و منقبض و کاهش درد است. استفاده از جکوزی، قبل از ورزش خطر آسیب را کاهش می دهد.

  1. بهبود خواب

طبق تحقیقات، آرامش ساده حاصل از غوطه ور شدن در آب گرم به شما در خوابی راحت کمک می کند. مطالعه‌ای در سال 2012 به بررسی اثرات جکوزی بر عملکرد فیزیکی و کیفیت خواب افراد مبتلا به فیبرومیالژیا پرداخت. این مطالعه بر روی زنان 30 تا 65 ساله انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جکوزی به بهبود کیفیت خواب همراه با سایر علائم فیبرومیالژیا کمک می کند.

  1. تسکین درد

استفاده از جکوزی ممکن است با شل کردن عضلات، مفاصل و تاندون‌های منقبض، برخی از انواع درد را تسکین دهد. اگر آرتروز دارید، حرارت و ماساژ ممکن است به کاهش سفتی و التهابی که باعث درد می شود کمک کند. آب وزن مفاصل را کاهش می دهد، که این موضوع به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت شخص کمک می کند.

  1. بهبود سلامت قلب و عروق

استراحت در جکوزی می تواند ضربان قلب شما را افزایش و فشار خون را کاهش دهد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، غوطه وری در آب داغ ممکن است اثرات “قوی” بر عملکرد عروق و فشار خون داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که غوطه ور شدن در وان آب گرم به مدت 10 دقیقه فشار خون را کاهش می دهد و احتمالاً برای اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا بی خطر است.

  1. بهبود حساسیت به انسولین

برخی از محققان این فرضیه را مطرح می کنند که داشتن جلسات جکوزی منظم ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و برای مدیریت دیابت مفید باشد.

  1. کالری سوزی

در یک مطالعه کوچک در سال 2016، شرکت کنندگان به مدت یک ساعت در یک جکوزی تا کمر غوطه ور شدند و تقریباً به اندازه 30 دقیقه پیاده روی، کالری سوزاندند. این بدان معنا نیست که باید جای ورزش را بگیرد، اما به متابولیسم کمک می کند، به خصوص برای کسانی که ورزش کردن برایشان سخت است.

چه کسانی باید از جکوزی اجتناب کنند؟

اگر در مورد استفاده از جکوزی نگران هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه در شرایط زیر مهم است:

  • بیماری قلبی: استفاده از جکوزی می تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. این موضوع برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی حائز اهمیت است.
  • بارداری: گرم شدن بیش از حد در دوران بارداری می تواند برای شما و کودکتان مضر باشد.
  • آسیب های پوستی: بهتر است صبر کنید تا بریدگی ها و زخم های باز بهبود یابد تا خطر تحریک و عفونت کاهش یابد.
  • فشار خون پایین: اگر مستعد سبکی سر یا غش هستید، احتمالاً باید از جکوزی خودداری کنید زیرا آب داغ فشار خون شما را بیشتر کاهش می دهد.
  • عفونت دستگاه ادراری: قرار گرفتن در معرض آب داغ، هنگامی که به عفونت ادراری دچار هستید، علائم شما را بدتر می کند.

چگونه از جلسه جکوزی خود بهره مند شوید؟

  1. در صورت استفاده از جکوزی خود یا باشگاه ورزشی، مطمئن شوید که وان تمیز است و به درستی نگهداری می شود. آب باید به طور مرتب تمیز و آزمایش شود. نگهداری نامناسب از جکوزی می تواند منجر به عفونت پوستی به نام فولیکولیت وان داغ شود.
  2. از آب خیلی داغ خودداری کنید. مطمئن شوید که آب خیلی داغ نباشد، حداکثر دمای 40 درجه سانتیگراد هیدراته بمانید. وان آب گرم باعث می شود عرق کنید و آب بدنتان کم شود. آب فراوان بنوشید.
  3. زمان خود را در وان محدود کنید. خیلی طولانی نمانید، به خصوص اگر به آن عادت ندارید. در حداکثر دما، حد خود را بین 10 تا 15 دقیقه تنظیم کنید.
  4. دانوب اسپا دارای مجهزترین جکوزی کرج است که می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از آن استفاده کنید و به عفونت پوستی دچار نشوید. همچنین می توانید دمای جکوزی را تنظیم کنید و لذت ببرید.
  5. بلافاصله از جکوزی به آب سرد یخ نروید، زیرا فشار خون شما را افزایش می دهد.

در صورتی که علائم زیر را داشتید، باید فوراً از جکوزی خارج شوید:

  • سبکی سر، سرگیجه
  • حالت تهوع
  • قرمزی پوست
  • تنگی نفس

کلام آخر

همانطور که پیش تر گفتیم استفاده منظم از جکوزی چندین فواید مانند آرامش عضلات، تسکین درد و بهبود خواب را به همراه دارد. اگر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی دارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر در دوران بارداری هستید یا اگر پوست آسیب دیده دارید، باید از جکوزی پرهیز کنید. شما می توانید با مراجعه به وبسایت دانوب اسپا مجهزترین سالن ماساژ کرج، نوبت جکوزی خود را رزرو نمایید و از امکانات فوق العاده آن نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *