نمک درمانی چیست؟ 2 روش نمک درمانی + فواید

نمک درمانی در کرج

نمک درمانی هالوتراپی ( به انگلیسی Halotherapy) که از کلمه یونانی halos به معنای نمک گرفته شده است روشی درمانی بر پایه نمک است که در تسکین برخی شرایط و بیماری‌ها موثر است. محققان ادعا می کنند که اتاق نمک (به انگلیسیsalt room) می تواند به درمان بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت مزمن و آلرژی کمک کند. اگر شما سیگار می کشید و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه دارید،  علائم شما را بهبود می بخشد. همچنین تنفس در این محیط، افسردگی و اضطراب شما را نیز درمان می کند. خاستگاه هالوتراپی به دوران قرون وسطی برمی گردد. اما محققان به تازگی شروع به مطالعه مزایای آن کرده اند. با دانوب اسپا برترین ارائه دهنده اتاق نمک در کرج همراه باشید.

فواید اتاق نمک درمانی

نمک سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که این مواد بر سلامتی، عملکرد پوست و ارتباط سلولی ما تاثیر بسیاری دارند. علائمی مانند خشکی و سوزش پوست در صورتی که تعادل مواد معدنی پوست به هم بریزد، بروز پیدا می کند، مخصوصا در هوای سرد و خشک این علائم بیشتر می شود. درواقع این مادهباعث می شود پوست شما سدی حفاظتی برای خود ایجاد کند تا ارتباط بین سلولی افزایش پیدا کرده و آبرسانی به این ارگان راحت تر انجام شود. درنتیجه روند پیری پوست کندتر خواهد شد.

روش های رایج نمک درمانی

نمک درمانی معمولاً به دو روش انجام می شود که به توضیح آن ها خواهیم پرداخت :

  • خشک
  • مرطوب

روش خشک

روش خشک هالوتراپی یا نمک درمانی معمولاً در یک اتاقی که فاقد رطوبت است انجام می شود. هوای اتاق خنک و دما روی 20 درجه سانتیگراد یا کمتر تنظیم شده است. جلسات درمانی معمولاً حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. دستگاهی به نام هالوژنراتور، نمک را به ذرات میکروسکوپی تبدیل کرده و در هوای اتاق رها می کند. پس از استنشاق در این اتاق، ذرات نمک مواد محرک مانند آلرژن ها و سموم را از سیستم تنفسی شما جذب می کنند.

طرفداران نمک درمانی می گویند این فرآیند التهاب را کاهش می دهد و در نتیجه راه های هوایی باز و تنفس بهتر می شود. همچنین گفته می شود که نمک یون های منفی تولید می کند و این موضوع از نظر تئوری باعث می شود بدن شما سروتونین بیشتری ترشح کند و شما احساس شادی بیشتری می کنید.

روش مرطوب

روش های مرطوب هالوتراپی نیز با استفاده از مخلوط آب و نمک انجام می شود. غرغره کردن آب نمک، نوشیدن آب نمک، حمام کردن در آب نمک و استفاده از آب نمک برای شستشوی بینی از روش های مرطوب هالوتراپی به حساب می آیند.

مطالعات در مورد اتاق نمک چه می گویند؟

 گرچه فواید نمک درمانی بر کسی پوشیده نیست اما بعضی از متخصصان هنوز با  این موضوع کنار نیامده اند. دچند مورد از تحقیقات انجام شده را با هم بررسی می کنیم. در یک مطالعه در سال 2007، افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) علائم کمتری داشتند و کیفیت زندگی آن ها پس از هالوتراپی بهبود یافت. با این حال، موسسه ریه آن را توصیه نمی کند زیرا دستورالعمل های پزشکی ایجاد نشده است.

یک بررسی مجدد در سال 2014 بر روی بیماران دارای انسداد مزمن ریه انجام شد و نتایج با مطالعه سال 2007 تناقض داشت. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2013، هالوتراپی نتیجه آزمایش‌های عملکرد ریه و کیفیت زندگی افراد مبتلا به برونشکتازی را بهبود نبخشید و پاکسازی مخاط از ریه ها را سخت تر کرد.

بر اساس تحقیقات سال 2014، هالوتراپی باعث ایجاد پاسخ های ضد التهابی و ضد آلرژیک در افراد مبتلا به آسم یا برونشیت مزمن می شود. تقریباً تمام تحقیقات در مورد هالوتراپی برای درمان افسردگی یا بیماری های پوستی بر اساس تجربیات شخصی افراد است.

آیا هالوتراپی (Halotherapy) می تواند خطری داشته باشد؟

هالوتراپی یا نمک درمانی برای اکثر افراد بی خطر است، اما هیچ مطالعه ای در مورد ایمنی آن وجود ندارد و معمولاً در یک اسپا یا کلینیک سلامتی انجام می شود. برخی از افراد نیز گزارش می دهند که در درمان دچار سردرد می شوند. هالوتراپی یک درمان مکمل در کنار داروهایی که مصرف می کنید است. به پزشک خود اطلاع دهید که می خواهید این روش را امتحان کنید و هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

طبق یک مطالعه در سال 2008، استنشاق محلول سالین 3 درصد(3% saline dilution)  یک درمان ایمن و موثر برای نوزادان مبتلا به برونشیولیت است. با این حال، هیچ استانداردی در کلینیک های هالوتراپی وجود ندارد و مقدار نمک تجویز شده می تواند بسیار متفاوت باشد.

اتاق نمک در خانه و استخر یا در مرکز اسپا؟

اکثر کاربرها در اینترنت روش ساخت اتاق نمک در خانه و یا استفاده در استخر را جستجو می کنند. شاید شما بتوانید اتاق نمک در خانه بسازید که این کار بسیار بعید است. شاید هم بتوانید از این قابلیت در برخی از استخر ها استفاده کنید. از این رو پیشنهاد ما به شما، استفاده از اتاق نمک در یک مرکز و سالن تخصصی است. چون در این صورت شما می توانید درخواست کنید تا ماساژ شما در یک اتاق مجهز نمکی انجام شود و با یک تیر دو نشان بزنید.

دانوب اسپا در زمینه نمک درمانی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

به جرات می توان گفت که دانوب اسپا دارای مجهزترین اتاق نمک در کرج است. دیوارها و کف اتاق نمک دانوب اسپا، به طور کامل از نمک ساخته شده و تخت ماساژ هم از نمک است. شما عزیزان می توانید با مناسب ترین قیمت از فواید نمک درمانی در کرج کنار ماساژ خود بهره لازم را ببرید.

کلام آخر

نمک درمانی یک درمان اسپا و آرامش بخش است. برخی تحقیقات نشان می دهد که برای مشکلات تنفسی، عفونت های ویروسی، برخی بیماری های پوستی مانند اگزما و افسردگی مفید است. اگر به امتحان اتاق نمکی علاقه دارید، با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که بعد از امتحان کردن، علائم جدیدی برایتان پیش نمی آید و در صورت بروز علائم جدید، به پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *