غذا و نوشیدنی های مضر برای پوست

مرکز تخصصی ماساژ

امروز می خواهیم به شما یادآوری کنیم که پوست زیبا از درون شروع می شود و توسط یک رژیم غذایی پوستی سالم پشتیبانی می شود. خوردن غذاها و نوشیدنی های مضر باعث می شود پوست شما دچار تیرگی، پیری زودرس و آکنه شود. مرکز تخصصی ماساژ دانوب اسپا نیز در زمینه فیشیال حرفه ای در کرج فعالیت می کند که میتواند خدمات ارزنده فیشیال پوست صورت برای زیبایی پوست شما ارائه دهد.

آیا رژیم غذایی واقعاً می تواند بر آکنه تأثیر بگذارد یا باعث مشکلات پوستی دیگر شود؟

بحث در مورد میزان تأثیر رژیم غذایی بر پوست ادامه دارد. شکی نیست که سلامت پوست تحت تأثیر عوامل زیادی است. ژن ها، سن، سبک زندگی، هورمون ها و محیط زندگی همگی در ایجاد مشکلاتی مانند خطوط و چین و چروک، لکه های پیری، افتادگی پوست، خشکی یا شکستگی رگ های خونی نقش دارند. اما یافته‌های تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که می‌تواند ارتباطی بین رژیم غذایی و مشکلات پوستی مانند آکنه وجود داشته باشد.

پاکسازی پوست یک کار درونی است. سلامت پوست شما ممکن است بازتابی از سلامت فیزیکی شما باشد. برای مثال، اگر رژیمی می‌خورید که روی کبد یا سیستم گوارش شما تأثیر منفی می‌گذارد. این می‌تواند باعث پشتیبان‌گیری از سموم در بدن شما شود که به شکل لکه‌ها، پوست خشک، التهاب و غیره ظاهر می‌شود.

به همین دلیل، بسیار مهم است که می توانید با یک رژیم غذایی سالم از سلامت کلی خود حمایت کنید.

بنابراین، چه غذاهایی برای پوست شما مضر هستند؟

1- غذاهای با شاخص قند خون بالا

شاخص گلیسمی (GI) مقداری است (که در مقیاس 0-100 رتبه بندی می شود) برای اندازه گیری میزان افزایش قند خون توسط غذاهای خاص استفاده می شود.

غذایی با GI پایین (55 یا کمتر) نسبت به غذاهای متوسط ​​(56-69) و GI بالا (70 یا بالاتر) کمتر بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد.

غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند هستند سریع‌تر هضم می‌شوند. و دارای GI بالایی هستند، در حالی که غذاهای سرشار از پروتئین، چربی یا فیبر به احتمال زیاد GI پایین‌تری دارند. و زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و باعث می‌شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

غذاهایی که هیچ کربوهیدراتی ندارند عبارتند از: گوشت، ماهی، مرغ، گیاهان، ادویه جات و روغن. اکثر این غذاها GI ندارند. مغزها، دانه ها و پروتئین های گیاهی نیز کربوهیدرات کمی دارند و GI پایینی دارند.

تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور منظم غذاهای با GI بالا مانند نان سفید، ماکارونی سفید، سیب زمینی و محصولات شیرین مصرف می کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به آکنه دارند.

غذاهای با GI بالا همچنین می توانند باعث پیری زودرس پوست شوند. این به دلیل فرآیندی به نام گلیکاسیون است، که در آن مولکول‌های قند به کلاژن در پوست متصل می‌شوند. و باعث سفت شدن آن و سپس شکستن آن به جای خم شدن می‌شوند. و منجر به ظاهر شدن زودهنگام خطوط و چین و چروک می شود.

2- گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده مانند بیکن یا هات داگ حاوی سطوح بالایی از نیترات و سدیم هستند که هر دو می توانند به پوست آسیب برسانند.

نیترات ها باعث التهاب و چین و چروک می شوند، در حالی که عدم تعادل سدیم (معمولاً به دلیل خوردن نمک زیاد ایجاد می شود) می تواند باعث پیری زودرس، خشکی و از بین بردن رشته های کلاژن در پوست شود.

3- محصولات لبنی ساخته شده از شیر گاو

تحقیقات رو به رشدی وجود دارد که ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس را ثابت می کند. مرکز تخصصی ماساژ دانوب اسپا نیز در زمینه فیشیال حرفه ای در کرج فعالیت می کند که میتواند خدمات ارزنده فیشیال برای زیبایی پوست شما ارائه دهد.

به طور خاص، تعدادی از مطالعات نشان می دهد که شیر گاو و سایر محصولات لبنی ساخته شده از شیر گاو باعث افزایش سطح انسولین می شود. به نوبه خود، این باعث افزایش سطح کورتیزول در گردش می شود که به غدد سباسه متصل می شود و تولید سبوم را در برخی افراد افزایش می دهد. این می تواند به طور مستقیم به آکنه کمک کند. شیرهای گیاهی و سایر جایگزین های شیر بدون لبنیات برای پوست شما مفید تر هستند.

4- الکل

الکل یک ادرارآور است، به این معنی که مایعات را از بدن خارج می کند و می تواند باعث کم آبی بدن شود. این می تواند پوست شما را خشک کند و روند پیری پوست را تسریع کند. و منجر به خطوط ریز و چین و چروک زودرس شود. در کل مصرف زیاد الکل می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد.

5- سویا

فیتواستروژن ها مواد شیمیایی مشتق شده از گیاه هستند که در طیف گسترده ای از غذاها، به ویژه سویا (مانند محصولاتی مانند توفو، شیر سویا و پروتئین سویا) یافت می شوند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیتواستروژن ها سیستم غدد درون ریز را مختل می کنند و تعادل استروژن و آندروژن ها (هورمون های مردانه) را در بدن به هم می ریزند. این می تواند منجر به مشکلات مرتبط با هورمون مانند کاهش باروری، بلوغ زودرس و سرطان های دستگاه تناسلی شود. از نظر سلامت پوست، خوردن محصولات سویا ممکن است به آکنه کمک کند. همچنین نشان داده شده است که سویا باعث التهاب می شود و جذب ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را مهار می کند. که می تواند به جوش و سایر مشکلات پوستی کمک کند.

در کافه مرکز تخصصی ماساژ دانوب اسپا، سالم ترین غذاها و نوشیدنی های سالم سرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *