12 مواد غذایی مفید برای پوست و 8 ماده غذایی کلاژن ساز

مواد غذایی مفید برای پوست

پوست صورت بسیار حساس است و داشتن پوستی صاف، شفاف و شاداب دغدغه بسیاری از ما است. اگر چه داشتن یک روتین پوستی و مراقبت های پوستی مانند فیشیال پوست صورت تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما می گذارد اما باید توچه داشته باشید که تغذیه سالم علاوه بر تاثیر روی سلامتی، بر روی پوست نیز تاثیرگذار است. یک رژیم غذایی ناسالم می تواند به متابولیسم شما آسیب برساند، باعث افزایش وزن شود و به اندام هایی مانند قلب و کبد شما آسیب برساند. اگر دچار مشکلات پوستی هستید، بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید. با ما همراه باشید تا پس از مطالعه این مقاله، اطلاعاتی در مورد غذاها و نوشیدنی های مفید برای پوست کسب کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

چه مواد غذایی برای پوست صورت مفید است؟

مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، تاثیر مستقیمی بر روی پوست صورت ما می گذارد. در ادامه مواد غذایی که برای پوست مفید است را برایتان شرح می دهیم.

  1. ماهی چرب

ماهی چرب مانند سالمون، غذای عالی برای داشتن پوستی سالم است. ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای حفظ سلامت پوست مهم هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری هستند. در واقع، کمبود سید چرب امگا 3 می تواند باعث خشکی پوست شود. چربی های امگا 3 موجود در ماهی التهاب را کاهش می دهد. حتی می توانند حساسیت پوست شما را نسبت به اشعه های مضر UV خورشید کمتر کنند. ماهی چرب منبع ویتامین E است که یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شماست. دریافت ویتامین E کافی برای کمک به محافظت از پوست شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و التهاب ضروری است.ماهی چرب سرشار از روی است. روی یک ماده معدنی حیاتی برای بهبود التهاب، سلامت کلی پوست و تولید سلول های پوستی جدید است. همچنین کمبود روی می تواند منجر به التهاب پوست و تأخیر در بهبود زخم شود.

  1. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم است. دریافت کافی این چربی ها برای کمک به انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است. آووکادو حاوی ترکیباتی است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید کمک می کند. آواکادو حاوی ویتامین E است که این ویتامین یک آنتی اکسیدان مهم برای محافظت از پوست در برابر آسیب می باشد.

  1. گردو

گردو دارای خواص بسیاری است که آن را به غذایی عالی برای داشتن پوستی سالم تبدیل می کند. گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری می باشد، که بدن انسان قادر به تولید این اسیدها نمی باشد.در واقع، گردو نسبت به سایر آجیل ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بیشتری است. اگر در رژیم غذایی تان بیش از حد از چربی های امگا 6 استفاده کنید دچار التهاب می شوید در صورتی که چربی‌های امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن شما از جمله پوست می‌شوند.

همچنین اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم غذایی فراوان اما منابع اسیدهای چرب امگا 3 نادر هستند. از آنجایی که گردو حاوی نسبت خوبی از این اسیدهای چرب است، ممکن است به مبارزه با پاسخ التهابی بالقوه به امگا 6 بیش از حد کمک کند. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگری از جمله روی، ویتامین E و سلنیوم است که پوست شما برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آن ها نیاز دارد.

  1. تخمه آفتابگردان

به طور کلی، آجیل و دانه ها منابع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست هستند. تخمه آفتابگردان یک نمونه عالی برای پوست شما است.

  1. سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن یک ماده مغذی است که در گیاهان یافت می شود و به عنوان پرو ویتامین A عمل می کند، به این معنی که می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود. کاروتنوئید هایی مانند بتا کاروتن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و به حفظ سلامت پوست شما کمک می کند. هنگامی که مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مصرف می شود، این آنتی اکسیدان به پوست شما وارد می شود و به محافظت از سلول های پوست شما در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند.

  1. فلفل دلمه ای قرمز یا زرد

فلفل دلمه ای منبع عالی بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C هستند. این ویتامین برای ایجاد پروتئین کلاژن لازم است که پوست را محکم و قوی نگه می دارد.

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست است، از جمله روی، ویتامین A و ویتامین C. همچنین حاوی لوتئین است، یک کاروتنوئید که مانند بتا کاروتن عمل می کند. لوتئین به محافظت از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو (عدم تعادل بین فعالیت رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان ها) کمک می کند، که می تواند باعث خشکی و چروک شدن پوست شما شود. اما گل‌های بروکلی دارای ترکیب خاصی به نام سولفورافان هستند که دارای مزایای خاصی است. سولفورافان یک عامل محافظتی قوی در برابر آسیب های خورشید است و به حفظ سطح کلاژن در پوست نیز کمک می کند. همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد و بر روی برخی از انواع سرطان پوست اثر می گذارد.

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع عالی ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی از جمله لیکوپن است. بتا کاروتن، لوتئین و لیکوپن از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری می کنند.

  1. چای سبز

چای سبز می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب و پیری کمک کند. ترکیبات قوی موجود در چای سبز کاتچین نامیده می شوند و از چندین راه به بهبود سلامت پوست شما کمک می کنند. مانند چندین غذای دیگر حاوی آنتی اکسیدان، چای سبز به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک می کند. یک مطالعه سه ماهه با حضور 60 زن نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز می تواند قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تا 25 درصد کاهش دهد. چای سبز همچنین رطوبت، زبری، ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست آن ها را بهبود بخشید.

  1. انگور قرمز

انگور قرمز به دلیل داشتن رسوراترول، ترکیبی که از پوست انگور قرمز به دست می آید، مشهور است. رسوراترول با طیف وسیعی از فواید سلامتی شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به کاهش اثرات پیری اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که انگور قرمز به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد مضر کمک می کند و از آسیب دیدن سلول‌های پوستی جلوگیری می کند.

  1. آب

پوست برای انعطاف پذیری و نرم بودن نیاز به رطوبت دارد. حتی کم آبی خفیف باعث می شود تا پوست شما خشک، خسته و کمی خاکستری به نظر برسد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشیم. تمام مایعات در مقدار مصرف روزانه لحاظ می شود، اما آب بهترین است.

مواد غذایی مفید برای کلاژن سازی و سفت شدن پوست کدام اند؟

بهترین مواد غذایی برای پوست

کلاژن پروتئینی است که باعث لطافت، انعطاف‌پذیری و شادابی پوست می‌شود. مرغ، سفیده تخم مرغ، سبزی های برگ دار، مرکبات، گوجه فرنگی، سیر، فلفل دلمه ای و میوه های استوایی به کلاژن سازی و جوانسازی پوست کمک می کنند. شل شدن پوست و عضلات طی کاهش وزن مشکلی ست که اکثر افراد به آن دچار می شوند. اگر شما هم دچار این مشکل شده اید، ناراحت نباشید! مصرف مواد غذایی مانند آجیل، حبوبات، بذرها و ماهیی برای سفت شدن پوست بسیار مناسب اند زیرا حاوی ویتامین های A, E, K, C و زینک هستند و از افتادگی پوست جلوگیری می کنند. در کنار مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست، ورزش کردن نیز تاثیر بسیاری بر پوست شما دارد.

حرکات ورزشی مانند اسکات، پروانه، بارفیکس و دیگر ورزش های هوازی را به برنامه خود اضافه کنید. این حرکات مانند تمرینات با وزنه، به ساخت ماهیچه کمک می کنند. شما با مصرف آب، بدن خود را از داخل آبرسانی می کنید. در حالی که حفظ رطوبت خارجی پوست نیز بسیار مهم است. روغن هایی مانند روغن بادام، روغن آووکادو، روغن جوجوبا یا روغن زیتون، علاوه بر مرطوب کنندگی پوست، خاصیت سفت کنندگی هم دارند.

مواد غذایی مفید برای پوست چرب

اگر پوست چرب دارید، بهتر است در تغذیه خود دقت کنید و از مواد غذایی استفاده کنید که به کمتر شدن چربی پوست شما کمک می کنند. برای بهبود پوست چرب، این چند ماده غذایی پرخاصیت و مفید را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید تا از نتیجه آن لذت ببرید. فیبر، آب، خیار، امگا 3، حبوبات، مرکبات، شکلات تلخ و آب نارگیل با کنترل تولید روغن برای پوست های چرب بسیار مناسب اند. علاوه بر مواد غذایی که بر چربی پوست تاثیر گذارند، موارد دیگری نیز باعث چرب شدن پوست و آکنه می شوند. برای اطلاعات بیشتر مقاله “چرا جوش می زنیم؟” را بخوانید.

مواد غذایی مفید برای پوست خشک

با توجه به مواد غذایی مفید برای پوست که در بالا گفته شد، می توان با مصرف آب، آجیل، آواکادو، بذر کتان، انار، آلوئه ورا، خیار، چای بابونه و هر ماده غذایی که حاوی ویتامین E می باشد، خشکی پوست را برطرف کرد و از شادابی و طراوت آن لذت برد. در کنار مواد غذایی مفید برای خشکی پوست، فیشیال پوست خشک نیز در آبرسانی و شادابی پوست کمک کننده است.

ماساژ یک ماده غذایی مفید برای پوست!

چه مواد غذایی برای پوست مفید است؟ همانطور که گفته شد، تغذیه به طور قابل توجهی بر سلامت پوست تأثیر می گذارد. باید توجه کنید که به اندازه کافی مواد مغذی ضروری برای محافظت از پوست خود دریافت می کنید و از غذاهای موجود در این مقاله که گزینه های بسیار خوبی برای داشتن پوست سالم و جذاب هستند، استفاده کنید. علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، ماساژ و فیشیال صورت هم به سلامت پوست کمک می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تاثیرگذاری فیشیال بر پوست، مقاله “فیشال صورت” را بخوانید.

ماساژ با افزایش جریان خون به کاهش استرس و سفت‌ شدن پوست شما کمک می کند. با ماساژ می توانید از افتادگی پوست جلوگیری کنید و به جوانسازی آن کمک کنید. فیشال صورت نیز با آبرسانی و لایه برداری پوست های مرده، استفاده از ماسک های متناسب با انواع پوست و ماساژ صورت به شادابی پوست صورت شما کمک می کند.

دانوب اسپا بهترین مرکز ماساژ در کرج است که شما می توانید با مراجعه به این مجموعه، از انواع ماساژ و فواید آن در جهت جوانسازی پوست خود بهره مند شوید و با استفاده از لاین تخصصی فیشیال صورت دانوب اسپا، به سلامتی و شادابی پوست صورت خود بیفزایید. برای گرفتن مشاوره رایگان، اطلاع از قیمت ها و رزرو نوبت می توانید از طریق شماره های موجود در وب سایت دانوب اسپا، با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

+ مواد غذایی مفید برای خارش پوست کدام اند؟

– مصرف غذاهای غنی از ویتامین E مانند آجیل و آواکادو و مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات به کاهش و از بین رفتن خارش پوست کمک می کنند.

+ کدام مواد غذایی مفید برای سرطان پوست هستند؟

– غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پوست موثر اند. بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، لیکوپن، اسیدهای چرب امگا3، سلنیوم و روی به پیشگیری از سرطان پوست کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *