مواد معدنی لازم برای پوست

متخصص ماساژ

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای پوست

مراقبت از پوست باید بخش ضروری از رژیم سلامتی شما باشد. مراقبت خوب از پوست با تغذیه مناسب شروع می شود. در این بخش ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و لازم برای داشتن پوست سالم آورده شده است. در مرکز ماساژ دانوب اسپا، متخصص ماساژ از روغن های ماساژ دارای ویتامین و مواد معدنی لازم استفاده می کند.

درست است که محافظت در برابر آفتاب اولین استراتژی ضد پیری است. اما پوست شما برای سالم ماندن و جوان ماندن به مواد مغذی نیز نیاز دارد. ویتامین ها نقش حیاتی در سلامت پوست دارند. بنابراین مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات سطح ویتامین شما را بهینه نگه می دارد و در نتیجه پوست شما درخشان می شود.

بهترین ویتامین ها برای داشتن پوستی سالم:

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی با توانایی محافظت از پوست در برابر تعدادی از آلاینده های محیطی و رادیکال های آزاد است.

ثابت شده است که خواص محافظتی طبیعی پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را افزایش می دهد و ویتامین C یک ویتامین عالی برای افرادی که به طور معمول در خارج از منزل هستند می باشد.

همچنین شناخته شده است که ویتامین C تأثیر مستقیمی بر کاهش مشکلات رنگدانه‌ای مانند لکه‌های پیری دارد و به طور همزمان باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود.

می توانید ویتامین C را با افزودن غذاهایی مانند پرتقال، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی یا کلم بروکلی به رژیم غذایی خود دریافت کنید. همچنین میتوان از مکمل های ویتامین C در رژیم غذایی استفاده کرد.

ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین طبیعی است که می تواند به روش های مختلف بر سلامت پوست تأثیر بگذارد، از جمله تقویت کلاژن پوست، کاهش رنگدانه، تنظیم تولید چربی (سبوم) و کاهش قرمزی یا التهاب.

استفاده مداوم از محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر ویتامین A می تواند چین و چروک های شما را کم کرده و رنگ پوست شما را یکدست کند.

برای استفاده از مزایای ویتامین A، یک محصول مراقبت از پوست مبتنی بر رتین مانند رتینول یا رتینوئید را امتحان کنید. غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از هویج، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ، اسفناج و تخم مرغ.

ویتامین B

“B” موجود در ویتامین B می تواند به معنای “تقویت” باشد، زیرا نشان داده شده است که این ویتامین به پوست کمک می کند تا با مشکلات مزمن پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه مقابله کند. ویتامین B همچنین می تواند یک عامل روشن کننده پوست نیز باشد.

با مصرف مولتی ویتامین و خوردن بیشتر مرغ، ماهی، گوشت گاو بدون چربی، لبنیات کم چرب و توفوی غنی شده، مصرف ویتامین B خود را افزایش دهید.

ویتامین E

ویتامین E احتمالاً بیشتر به دلیل اثرات مرطوب‌کننده‌اش شناخته می‌شود و آن را به ویتامین ضروری برای انواع پوست‌های خشک تبدیل می‌کند. به طور خاص، این ویتامین به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند.

ویتامین E علاوه بر اینکه یک مرطوب کننده عالی است، دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به آرام کردن پوست تحریک شده کمک کند.

در نهایت، ویتامین E توانایی جذب پوست را افزایش می دهد. دریافت ویتامین E کافی در واقع می تواند اثربخشی محصولات مراقبت از پوست را با کمک به نفوذ بهتر آن ها به پوست، افزایش دهد.

غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از: بادام، آووکادو، جوانه گندم، تخمه آفتابگردان.

ویتامین K

این ویتامین از نظر تنظیم جریان خون بدن بسیار تأثیرگذار است و یک ماده مفید در کرم های دور چشم است زیرا می تواند به کاهش سیاهی و پف زیر چشم کمک کند.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از: کلم بروکسل، کلم، آلو، خیار، مارچوبه و زغال اخته.

مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست چیست؟

مواد معدنی بخشی از هر سلول زنده بدن هستند و با هم کار می کنند تا بسیاری از عملکردهای بدن را بسازند و تنظیم کنند.

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه و ارگانیک، اسیدهای چرب ضروری از غذاهایی مانند ماهی و آووکادو، پروتئین با کیفیت بالا و مقدار زیادی آب خالص به شما تضمین می‌کند که بدن سالم و سلامت پوست را حفظ کنید، اما عوامل متعددی می تواند تعادل مواد معدنی را در بدن ما از بین ببرد. این عوامل شامل استرس و اضطراب و همچنین زیاده روی در مصرف الکل و شکر است.

بیشتر مواد معدنی به شکل مکمل در دسترس هستند، اما مثل همیشه، بهتر است ابتدا روی بهبود رژیم غذایی خود تمرکز کنید و برای جبران کمبودها فقط به مکمل ها تکیه کنید.

روی:

روی یکی از مهم ترین مواد معدنی شفابخش برای سلامت پوست است و به ویژه برای مبتلایان به آکنه بسیار مهم است. این مواد تولید چربی در پوست را کنترل می کند و به کنترل برخی از هورمون هایی که می توانند باعث آکنه شوند کمک می کند. همچنین اعتقاد بر این است که دارای خواص آنتی اکسیدانی برای محافظت در برابر پیری زودرس پوست و عضلات است. روی همچنین به سرعت بخشیدن به سرعت بهبود پوست پس از آسیب کمک می کند و برای تمام قسمت های سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. برای تجزیه الکل لازم است، بنابراین نوشیدن الکل منجر به کمبود این مواد معدنی می شود. به همین دلیل است که پس از نوشیدن زیاد الکل، پوست شما کدر و چهره شما خسته به نظر می رسد.

منابع غذایی دارای روی :

آجیل برزیلی، بادام، بادام هندی، فندق، گردو، برنج، جو، تخمه آفتابگردان، دانه کنجد، زیتون، گوشت بدون چربی، جگر، لوبیا خشک پخته شده (حبوبات)، سبزیجات دریایی، غلات غنی شده، سویا و نخود فرنگی.

مس:

مس با تولید کلاژن و الاستین به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد. همچنین به تقویت عملکرد آنتی اکسیدان ها (مانند سلنیوم) کمک می کند.

منابع غذایی:

تخمه آفتابگردان، دانه کنجد، آجیل برزیل، فندق، گردو، پسته، بادام هندی، گردو، نارگیل، قارچ و سویا.

سلنیوم:

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست است، یک آنتی اکسیدان قوی که در حفظ حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست مهم است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سلنیوم دارای فوایدی برای سلامتی است که می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند، زیرا از پوست در برابر آسیب UV محافظت می‌کند.

منابع غذایی:

آجیل برزیلی، ماهی و مرغ.

منیزیم:

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت پوست، استخوان‌ها، دندان‌ها، مو و ماهیچه‌ها است و به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. کمبود منیزیم می تواند پیری پوست را تسریع کند. به محصولات مراقبت از پوست اضافه شده و با کمک به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، برای پوست مفید است. خوردن فست فودها و نوشیدن نوشابه های گازدار و الکل بیش از حد می تواند به سرعت منیزیم بدن را کاهش دهد و از آن خارج کند، بنابراین از مصرف آن ها اجتناب کنید.

منابع غذایی:

شاه بلوط، آجیل برزیلی، فندق، بادام، گردو، نارگیل، گردو، گندم سیاه، جو، لوبیا قرمز، لوبیا لیما، سبزی چغندر، اسفناج، خرما، عدس، برنج قهوه ای و جوانه گندم.

 کلسیم:

همه ما اهمیت مصرف کلسیم کافی برای سلامت دندان ها و استخوان ها را می دانیم، اما همچنین یک ماده معدنی ضروری است که برای سلامت پوست مفید است. بدن انسان بیش از هر ماده معدنی دیگری کلسیم دارد – حدود 90 درصد از ساختار استخوان ما از آن تشکیل شده است. نقش عمده ای در ایجاد استحکام و قابلیت ارتجاعی برای پوست و همچنین تمام بافت ها و سلول های بدن دارد. غذاهای غنی از کلسیم نیز می توانند از آکنه جلوگیری کنند. کمبود کلسیم منجر به پوستی شکننده و نازک، ریزش مو، استخوان‌های ضعیف و ناخن‌های شکننده می‌شود. زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری نیاز دارند زیرا ذخایر کلسیم مادر در این مواقع مصرف می شود. اگر می خواهید سلامت کلی پوست خود را بهبود ببخشید، مصرف کلسیم ضروری است.

منابع غذایی:

دانه های کنجد، کلم، شاهی، جعفری، نخود، لبنیات، لوبیا، آجیل (به ویژه بادام، فندق و پسته)، آب پرتقال غنی شده.

مصرف بیش از حد نوشابه، الکل، گوشت قرمز و قهوه باعث کمبود کلسیم و همچنین استرس می شود.

پتاسیم:

این مواد معدنی همراه با سدیم به تنظیم مقدار آب در سلول های بدن شما کمک می کند، بنابراین کمبود پتاسیم در رژیم غذایی می تواند منجر به خشکی پوست و سایر اختلالات پوستی شود. پتاسیم یک الکترولیت است، به این معنی که دارای بار الکتریکی است که برای عملکرد طبیعی سلول ها لازم است. بیشتر مردم از طریق رژیم غذایی روزانه خود پتاسیم کافی دریافت می کنند، اما اگر دچار اسهال شده اید یا مایعات زیادی را از طریق تعریق از دست داده اید، ممکن است نیاز به مصرف یک پودر الکترولیت برای پر کردن ذخایر خود داشته باشید. فواید پتاسیم برای سلامتی برای مراقبت از پوست، همراه با حفظ سلامت کلی حیاتی است، اما سعی کنید از مصرف بیش از حد توصیه شده روزانه خودداری کنید.

منابع غذایی:

موز، پرتقال، شیر، سبوس، کیوی، لوبیا و عدس.

سیلیس:

سیلیس یک ماده معدنی کمیاب است که به تقویت بافت‌های همبند بدن شما (ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، مو، رباط‌ها، ناخن‌ها، غضروف و استخوان)کمک می‌کند. و یک جزء حیاتی برای حفظ سلامت پوست است. کمبود سیلیس می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست شود. که منجر به پیری زودرس و بهبود آهسته تر زخم های پوستی می شود. برای افزایش سرعت بهبود زخم، همراه با تقویت سلامت پوست، سلامت مو و سلامت استخوان، باید سیلیس را با روی ترکیب کنید تا حداکثر فواید سلامتی را داشته باشید.

منابع غذایی:

تره فرنگی، لوبیا، نخود، توت فرنگی، خیار، انبه، کرفس، ریواس.

در مرکز ماساژ دانوب اسپا، متخصص ماساژ از روغن های ماساژ دارای ویتامین و مواد معدنی لازم استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *